colored-balls-1878378_640[1]

כוחה של קבוצה

אנשים רבים תוהים מה יתרונה של קבוצה ביחס לטיפול הפרטני ובכלל. במאמר זה אנסה לשפוך אור על השיטה, שהפכה פופולארית מאוד בשנים האחרונות ולחדד מספר נקודות הקשורות בקבוצת העצמה. מספר אנשים בעלי רקע דומה נפגשים יחד ביום שישי לכיבוד קל ושיחה. כל אחד מספר מה עבר עליו במהלך השבוע, מה צופן לו השבוע שבפתח. האם זו קבוצה? קבוצות נוצרות בחיינו באופן טבעי בלימודים, עם חברים, משפחה שהרי האדם מטבעו הוא יצור חברתי שזקוק למעגלים שונים. אז מה בכל זאת ההבדל בין הקשרים הטבעיים האלה לקבוצה סדורה ?

אנשים רבים תוהים מה יתרונה של קבוצה ביחס לטיפול הפרטני ובכלל. במאמר זה אנסה לשפוך אור על השיטה, שהפכה פופולארית מאוד בשנים האחרונות ולחדד מספר נקודות הקשורות בקבוצת העצמה.
מספר אנשים בעלי רקע דומה נפגשים יחד ביום שישי לכיבוד קל ושיחה. כל אחד מספר מה עבר עליו במהלך השבוע, מה צופן לו השבוע שבפתח. האם זו קבוצה? קבוצות נוצרות בחיינו באופן טבעי בלימודים, עם חברים, משפחה שהרי האדם מטבעו הוא יצור חברתי שזקוק למעגלים שונים. אז מה בכל זאת ההבדל בין הקשרים הטבעיים האלה לקבוצה סדורה ? 

קבוצות, בואו נעשה סדר

נתחיל מכך שיש מספר סוגים של קבוצות: קבוצות טיפול, קבוצות ייעוץ, קבוצות הדרכה, קבוצות תמיכה עוד. קבוצת העצמה למשל, נמצאת איפשהו באמצע בין קבוצות ייעוץ להדרכה באופן שבו היא בנויה ומי מעביר אותה. כשמדובר על קבוצה מסודרת צריכים להתקיים מספר תנאים בסיסיים. לחברי הקבוצה צריך להיות מכנה משותף כלשהו, למשל אתגר, מטרה, דרך. כמו כן, היא צריכה מנחה שיוביל אותה (בניגוד למפגש לא פורמלי ) ישנן קבוצות שעובדות על פי תכנית סדורה וישנן קבוצות שיש להן תכנון כללי, אך מבנה המפגשים הוא גמיש יותר. מה הדבר הטוב ביותר? כמו כל דבר בחיים התשובה טמונה באיזון.

השתייכות לקבוצה יכולה להוות בסיס לעבודה פנימית אמתית, לא רק בין חברי הקבוצה אלא גם באופן אישי. כשקבוצה בנויה טוב, יש בה ערך עצום ולעיתים אפקט מהיר יותר, דווקא בגלל שתשומת הלב אינה אישית אלא קבוצתית.

כמה דגשים שחשוב לזכור

אני חלק מכולם- כשילד הוא חלק מהקבוצה הוא נחשף לא רק לסיפורים ולאתגרים שלו, אלא גם לסיפורים של אחרים. היות ובקבוצת העצמה יש בדרך כלל מכנה משותף כלשהו, כשאני מתבונן באחרים קורים שני דברים: ההתקדמות שלהם מעודדת אותי ונופחת בי תקווה שגם אני יכול ולא פחות חשוב, אני מבין שיש עוד סביבי עם אתגרים דומים. 

פעם אני נותן ופעם אני לוקח:  כשילד הוא חלק מקבוצה לא פעם הוא זה שנותן עצה או מסייע לחבר, תהליך זה מכונה על ידי יעלום כזולתנות, העובדה כי מישהו אחר סומך עלי ואני מסייע לו, תורמת לא רק לאחר אלא גם לי. אם תחשבו על זה, קבוצה מעודדת רב גוניות מכיוון שהיא מחייבת את הילד להביא לעבור מעמדת המקבל לעמדת הנותן וזה שלעצמו כוח עצום. פתאום ילדים אחרים בקבוצה רוצים לדעת מה דעתי, מה עשיתי, איך התמודדתי. אני כבר לא זה שתמיד בעמדת נחיתות 

עולם מוקטן: הקבוצה מהווה מאין מיקרו-קוסמוס של החברה בה הילד מתנהל, כך שהאופן שבו הוא מתנהג בעולם החיצון, יבוא לידי ביטוי גם בקבוצה. במילים אחרות, אפשר לזייף את זה זמן קצר. ניקח לדוגמא ילדים שמתקשים במיומנויות חברתיות, הקבוצה מהווה בסיס לחברה אותה הוא פוגש כל יום, כך שיש לו הזדמנות להכיר את האתגר ולנסות את הכלים שקיבל באופן מצומצם יותר, לפני שזה עובר הלאה. 

נקלט לי: קבוצת העצמה משלבת בין הדרכה או ערך תכני לבין יישום ודינמיקה קבוצתית. תנאי העברת המידע של קבוצה, נוחים ופתוחים יותר, כך שרוב הילדים נוטים לאמץ את התכנים שהם מקבלים שם בקלות רבה יותר. כמו כן, חלק גדול מהתוכן מועבר על ידי ילדים אחרים בקבוצה ממקום של שיתוף או עצה, כך שמה יותר טוב ממי שנמצא במצב שלי. בכלל על מנת שקבוצה תהיה איכותית, אחת המטרות המרכזיות של המנחה צריכה להיות שהתקשורת תהיה בין חברי הקבוצה ולא בין חבר למנחה. 

אינטראקציה חברתית: לא משנה מה מטרת הקבוצה, כשיש מקבץ של ילדים בעלי מכנה משותף, באופן טבעי נוצרת אינטראקציה חברתית כלשהי, יזומה או טבעית. קבוצת העצמה משתמשת בבסיס החברתי הזה על מנת לקדם תהליכים ולגייס אותם לתועלתם. 

שתף עם חברים