אני עדיין זוכרת את הפעם הראשונה שפתחתי
את מחברת העברית של אחד מבניי וגיליתי שהיא ריקה. כששאלתי אותו אם לא כתבו היום
כלום על הלוח, למרות שבמערכת הופיעו שני שעורי שפה ברצף, ענה לי החמוד שכן, כתבו,
וודאי. אבל הוא, לא העתיק.
מאז אותו יום לקחתי על עצמי משימה לא
פשוטה, לבדוק יום יום את המחברות, להשוות את הכתוב או הלא כתוב עם צילומי ווצאפ של
מחברות שכנות בכיתה ולבלות את אחר הצהריים בהעתקה מחודשת של החומר. אין ספק שמצב
זה יצר לא מעט תסכול גם אצלי וגם אצל בני ולא פעם שאלתי את עצמי אם כך אני רוצה
לבלות את זמן האיכות שלנו יחד.
כשהתחלתי להיות מורה, נתקלתי לא פעם
בילדים שלא העתיקו מהלוח. חלקם התקשו לעמוד בקצב העתקה סביר, אחרים לא אהבו את
הכתב שלהם והיו גם כאלה שחשבו שזה לא חשוב ולמה להתאמץ.
לאורך הזמן ניסיתי טכניקות שונות לעודד
אותם לכתוב ולשפר את מראה הכתב. חשוב לציין כי מאמר זה אינו עוסק בדיסגרפיה או
בקושי אובייקטיבי שיש לחלק מהילדים ולכן במידה והאתגר נמשך, חשוב לפנות לאיש מקצוע
בתחום.
למה זה חשוב
ילד שמעתיק
מהלוח מעורב יותר בשיעור, מפנים את החומר ויתרה מזאת, הוא אינו מחפש מה לעשות
שכולם מעתיקים (ויש ילדים שאצלם זה מאוד משמעותי) כמו כן, חשוב שלא לוותר על העתקה
לגמרי על מנת לפתח מיומנויות שונות כמו תיאום עין, יד ולהרגיל את הלומד לדרישת
המערכת.
מה אפשר לעשות
בדיקת קצב העתקה סביר – בכל גיל ישנו מה שנקרא קצב
העתקה סביר. פרק זמן שבו ילד אמור לסיים לעתיק מהלוח. בשלב הראשון חשוב לשוחח עם
המורה ולוודא מה דעתה על קצב ההעתקה. האם הילד עומד ברמת בני גילו וממה שמצופה
ממנו. בשלב זה ניתן להיעזר גם בצוות המסייע בבית הספר ולבקש שיבדקו קצב כתיבה כמו
שבודקים קצב קריאה. לאחר שיש לנו את המידע, נוכל להתחיל.
מה מניע את הילד – המקום הכי טוב להתחיל זה עם הילד
עצמו. הציגו לו את האתגר באופן לא שיפוטי ושאלו אותו מה מונע ממנו להעתיק. ישנם
ילדים שמעתיקים במקצוע מסוים כמו למשל חשבון, היות וקל להם יותר לכתוב מספרים
אחרים מעתיקים אצל מורה אחד כן ומורה אחר לא. יש לנסח את האתגר של הילד שלכם באופן
ברור, כך שיזמן פתרו.
כללי כתיבה – חלק מאתגר העתקה, קשור לאופן ארגון
הדף. אם תשימו לב, ילדים רבים שנמנעים או מתקשים בהעתקה לא עושים כתרות או רווחים
ולא תמיד ברור איפה זה מתחיל ומתי השורה נגמרת. מצאתי כי לעיתים סידור העמוד
יכול להקל מאוד על העתקה.
סמנו לילד מספרים בתחילת כל שורה, שיידע
היכן להתחיל (ניתן להיעזר במחברת חכמה במידה והילד מוכן לכך ) או בדפדפת אם יש
צורך בשורות גדולות
חזרו אתו על כללי ארגון. ראשית תאריך ואז
כותרת ראשית
למדו אותו מה זה כותרות משנה ואיך משתמשים
בצבעים להדגשה. זה משנה את הכול
אצל ילדים שכותבים בקצב סביר אך מבולגן
וללא רווחים, מומלץ להשתמש בשיטת הספירה. כותבים מילה ואחרי כל מילה, זזים עם
העיפרון 123 ואז כותבים את המילה
הבאה. טכניקה אחרת היא בהתחלה לשים פסיק
אחרי כל מילה, מה שמלמד את הילד לתרגל רווחים.
לאחר שמצאתם מה עובד עבור הילד שלכם, חשוב
מאוד לשתף את המורה בדיאלוג, כך שתקפיד לבדוק שאכן הילד עומד בפתרון שהוצע ותוכל
לא רק לתת משוב, אלא גם לוודא שהוא עושה זאת
מוטיבציה בכתיבה. ישנם ילדים שיכולים להעתיק, אך
אין להם מוטיבציה לעשות זאת. חשוב לעודד את הילד בעת העתקה ולטעת בו תחושת
מסוגלות. זה יכול להיות על ידי צמצום העתקה אתה מעתיק חלק וחלק אני מצלמת או
מעתיקה לך. על ידי שיבוח מספר אותיות שכתובות באופן ברור. ( לא אשכח את התקופה שבה
שיבחתי את הפ שלו עד כי חיפש מילים באות זו להראות לי ) או על ידי העתקה של קטעים
מספר שהוא אוהב. (קל יותר להעתיק משהו מעניין ) עוד טיפ קטן שיכול לעבוד, זה
להתכתב עם הילד בפלאפון, אמצעי תקשורת שהם אוהבים ויכול בהחלט לסייע באופן עקיף
לשפר קצב כתיבה.